«بین‌المللی شدن شرکت‌های دانش‌بنیان» راهکار افزایش تولید و اشتغال‌‌آفرینی

خبرگزاری فارس :

 

‌علی جوان در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: توجه به تولید بدون شک راه برون‌رفت کشور از شرایط فعلی است، نام‌گذاری سال 1401 از سوی مقام معظم رهبری به‌عنوان سال «تولید دانش بنیان و اشتغال‌آفرین» نیز باری دیگر اهمیت تولید را در کشور پررنگ کرد.

وی افزود: تولیدات دانش‌بنیان از آنجا که سهم ارزش‌افزوده بالاتری در بین سایر تولیدات دارند می‌توانند در میان‌مدت موجب افزایش تولید ناخالص ملی و افزایش درآمد سرانه باشند، وجود منابع انسانی قوی و متخصص از جمله ظرفیت‌های بالقوه ایران برای ارتقای اقتصاددانش بنیان است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: هم اکنون بیش از 6 هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور مستقر هستند که میزان فروش آنها از 90 هزار میلیارد تومان فراتر می‌رود، شرکت‌های دانش‌بنیان از نظر کمی و کیفی در یک دهه اخیر رشد قابل‌ملاحظه‌ای را به همراه داشته و نقش‌های مؤثری را در اقتصاد کشور ایفا ‌کرده‌اند.

* افزایش صادرات ‌از ابعاد افزایش کیفی شرکت‌های دانش‌بنیان و افزایش اشتغال‌

جوان افزود: یکی از ابعاد افزایش کیفی شرکت‌های دانش‌بنیان و افزایش اشتغال توجه به افزایش صادرات آنها است؛ خوشبختانه در سال‌های اخیر، رقم صادرات محصولات دانش‌بنیان کشور به یک میلیارد دلار نزدیک شده است، گرچه توسعه بازارهای صادراتی برای محصولات دانش‌بنیان یکی از راهکارهای منطقی و مهم برای افزایش تولید در این کسب‌وکارها است‌ اما یکی از مهم‌ترین نکات برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و افزایش تولیدات آن­ها، توجه به اصول بین‌المللی شدن این کسب‌وکارها است.

وی ادامه داد: شاید بتوان گفت که صادرات تنها بخشی از مفهوم بین‌المللی شدن است، در واقع بین‌المللی شدن را باید مجموعه از ساختارها و فرهنگ‌های کسب‌وکار تعریف کرد که موجب الحاق کسب‌وکار به زنجیره ارزش جهانی شده و ضمن ارتقای دانش فنی، موجب رشد آن‌ها در عرصه بین‌الملل خواهد شد.

دبیر کمیته اقتصاددانش بنیان دفتر مطالعات راهبردی رونق تولید اضافه کرد: بین‌المللی شدن یک کسب‌وکار، فرهنگی است که باید در درون هر کسب‌وکار اتفاق بیفتد، پیاده‌سازی روش‌های افزایش بهره­‌وری همچون دیجیتالی شدن، پیاده‌سازی نظام‌های تشویقی برای ارتقای منابع انسانی و طراحی سازمان یادگیرنده برای تسهیل بروز نوآوری از جمله اقداماتی است که کسب‌وکارهای دانش‌بنیان باید در وهله اول برای بین‌المللی شدن در دستور کار قرار دهند.

* ضرورت بین‌المللی شدن شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی

جوان در تشریح مزیت‌های بین‌المللی شدن کسب‌وکارهای دانش‌بنیان گفت: نخستین مزیت بین‌المللی شدن کسب‌وکارها امکان تبادل دانش و بسترسازی به‌منظور همپایی فناورانه است، تعامل با مشتریان و کسب‌وکارهای مستقر در خارج از کشور می‌تواند منشأ بسیاری از نوآوری‌های درون‌سازمانی، خلق ایده‌های جدید و یادگیری شیوه‌های نوین فروش محصول باشد.

* بین‌المللی شدن کسب‌وکارها و پیوستن آنها به زنجیره ارزش جهانی

وی ادامه داد: دیگر مزیت بین‌المللی شدن کسب‌وکارها در پیوستن آنها به زنجیره ارزش جهانی است. شرکت‌های دانش‌بنیان در صورت بین­‌المللی شدن، در بالاترین نقاط زنجیره ارزش محصول خود قرار گرفته و به‌آسانی قادر خواهند بود تا برای کشور خلق ثروت کنند. در مقابل، بین‌المللی شدن شرکت‌هایی که در پایین‌ترین نقطه زنجیره ارزش قرار دارند صرفاً موجب استخدام نیروی کار با قیمت ارزان شده و میزان ارزآوری و ارزش‌افزوده این شرکت‌ها بسیار کمتر از شرکت‌های دانش‌بنیان خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: شاید بتوان مهم­ترین مزیت بین‌المللی شدن کسب‌وکارها را در تبادل ایده‌های مدیریتی و ارتقای سطح منابع انسانی در سازمان‌ها دانست. شرکت‌های ایرانی به‌واسطه ارتباطات بین‌المللی محدود با رقبای خود در صنایع مختلف از فرهنگ مدیریت کسب‌وکار بین‌المللی دور شده‌اند. بین‌المللی شدن می‌تواند این فرصت را به‌ویژه برای کسب‌وکارهای دانش‌بنیان ایجاد کند تا اصول و فنون مدیریت کسب‌وکار در سطح بین‌الملل را در مجموعه خود پیاده‌سازی کنند.

جوان تصریح کرد: اتخاذ راهبردهای مناسب بین‌المللی شدن برای شرکت‌های دانش‌بنیان اقدامی است که هم متوجه بخش خصوصی است و هم انتظاراتی از دولت را به همراه خواهد داشت. تدوین استراتژی‌های مناسب به جهت فراگیری دانش و مسائل بین‌المللی شدن توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و آماده‌سازی ورود آنها به بازارهای بین‌المللی موضوعی است که در سال جاری می‌تواند توسط دولت و بخش خصوصی دنبال شود تا زمینه‌های افزایش بهره‌وری، اشتغال‌زایی و رشد اقتصادی را مهیا کند.

انتهای پیام/


«بین‌المللی شدن شرکت‌های دانش‌بنیان» راهکار افزایش تولید و اشتغال‌‌آفرینی